Vilka effekter har stödprogram på nyutexaminerade sjuksköterskor? - En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Hur nyutexaminerade sjuksköterskor växer in i den professionella yrkesrollen och hur kompetensen utvecklas under de första året i yrkeslivet, är ett ämne som fått mycket uppmärksamhet de senaste åren. Det har identifierats ett behov av stöd för de nyutexaminerade sjuksköterskorna för att underlätta övergången från utbildning till yrkeslivet. Dock har kvaliteten och kvantiteten av stöd och vägledning från handledarna upplevts bristfällig. Flertal länder i världen har utformat strukturerade stödprogram med tillgång till handledare eller mentorer för att hjälpa de nyutexaminerade sjuksköterskorna under sina första år i yrkeslivet. Syfte: Att undersöka effekter av stödprogram för de nyutexaminerade sjuksköterskornas yrkeskompetens och arbetssituation. Metod: En litteraturstudie som grundat sig på tio kvantitativa studier. Studierna har lästs, granskats och analyserats för att sedan sammanställas. Databassökningar gjordes i Pubmed och Cinahl. Resultat: Handledning- och mentorskapsprogram, simuleringsprogram, introduktionsprogram och övergångsprogram var de stödprogram som studierna använt sig av. Genom att gå ett stödprogram visade resultaten på ökad omvårdnadskompetens, minskad stress, förbättrat självförtroende, ökad trivsel och färre uppsägningar bland nyutexaminerade sjuksköterskor. Konklusion: Programmets längd, den pedagogiska kompetensen hos handledaren och tillgången till praktiska övningar visades sig vara viktiga beståndsdelar för att utveckla yrkeskompetensen och förbättra arbetssituationen för de nyutexaminerade sjuksköterskorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)