Att samspela med nyanlända barn i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring bemötande och lek i arbetet med nyanlända barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

Sammanfattning: Studien syftar till att beskriva hur förskollärare samspelar med nyanlända barn i förskolan. För att uppnå syftet har följande frågeställningar besvarats: Vilka uppfattningar har förskollärare kring bemötandet av nyanlända barn? Vilka uppfattningar har förskollärare kring vuxnas deltagande i nyanlända barns lek? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer. Våra sju respondenter valdes utifrån att de är förskollärare som har eller har haft erfarenheter av att arbeta med nyanlända barn. Bemötandet av nyanlända barn handlar både om kommunikation och det sociala samspelet. I resultatet framkommer vikten av att försöka förstå varandra, både gällande språk och kulturer. Det är även viktigt att ha ett positivt och nyfiket förhållningssätt i mötena med nyanlända familjer. Förskollärarnas deltagande roll i nyanlända barns lek läggs främst fram som ett verktyg för språkutveckling. Detta sker när man tar tillfället i akt och benämner olika saker i barnens lek, menar våra respondenter. Vuxnas deltagande i leken ses även som en väg till att öka barnens trygghetskänsla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)