Marknadssegmentsanalys : En kvantitativ bankstudie

Detta är en Magister-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Författare: Jonas Fijal; Viktor Fransson; [2009]

Nyckelord: Marknadssegmentsanalys;

Sammanfattning: Författarna erhöll i februari 2009 ett uppdrag från Nordea Skoghall. De var intresserade av Hammaröbors beteende gällande banktjänster och vad som efterfrågas utav dem. Syftet med uppsatsen är att undersöka förortsbors val av bankkontor, samt analysera hur de värderar tillgänglighet, öppettider, rådgivning, priser och kontanthantering hos banker.   Uppsatsens empiriska del är uppbyggd utifrån en kvantitativ metod där insamlingen bygger på 130 enkäter. Utifrån resultatet, som sammanställts i siffror istället för ord, har ett stort antal observationer gjorts. Teorin har samlats från litteratur som berör relationsmarknadsföring, tjänstemarknadsföring samt information från relevanta källor på Internet. Undersökningens resultat visar bland annat att minst respondenter har värderat kontanthantering som den viktigaste banktjänst/faktorn samt att flest respondenter har värderat rådgivning som den viktigaste. Resultatet visar även skillnader mellan respondenterna som har sitt bankkontor i Skoghall och de som har bankkontor i Karlstad. När de värderar öppettiderna anser respondenterna som väljer Skoghallskontoret att dessa är viktigare än vad Karlstadskunderna tycker. Detta trots att Skoghallskontoret har kortare öppettider.   I slutet av uppsatsen ger författarna förslag på förbättringar till Skoghallkontoret. Författarna anser att kontorets öppettider bör förlängas, ny partner för kontanthantering bör sökas samt att kontoret skall marknadsföra sig mer mot Hammaröborna angående sin rådgivning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)