Kulturutbud för skolbarn. En studie som visar hur stort inslag kulturen får i skolan

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att jämföra kulturutbudet för skolbarn i kommuner av olika storleki Västsverige. Hur gör lärarna ute på fältet för att eleverna ska få ta del av de kulturella insla-gen i undervisningen.Intervjun är baserad på litteraturstudier och kvalitativa intervjuer med rektorer, projektledareoch kulturombud.I resultatet kan man se att kommunens storlek inte har någon direkt betydelse för hur mycketskolorna använder sig av kulturen i undervisningen. Man kan även se att de kommuner somvar något större än de andra hade inte alltid den bästa förutsättningen för att kunna erbjudaen kulturell verksamhet till skolorna. De intervjuade trycker mycket på att det skulle ha fun-nits mer kultur i skolan om ekonomin hade tillåtit detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)