Kommunal marknadsföring: Hur resonerar politiker och tjänstemän inom kommunala organisationer?

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Vårt arbete syftar till att bidra till en förståelse för kommunal marknadsföring som fenomen, genom att ge en bild av hur centrala aktörer inom svenska kommuner resonerar kring marknadsföringsarbetet. Materialet består av samtalsintervjuer med tretton representanter från fyra kommuner i sydvästra Skåne. Detta har vi analyserat utifrån två dimensioner; en aspekt rör vilka mål respondenterna uppfattar att marknadsföringsarbetet har, den andra syftar till att undersöka vilka normer och värden de ger uttryck för i sina berättelser. Det senare rör dels synen på medborgaren, dels synen på kommunen som offentlig organisation. Sammantaget ger svarspersonerna en komplex bild av fenomenet. Man uppfattar att marknadsföringen saknar tydliga mål, samtidigt som man ger uttryck för underliggande mål med arbetet. Medborgaren och den offentliga verksamheten förstås båda utifrån två olika perspektiv - ett ekonomistiskt och ett medborgardemokratiskt. Man ger marknadsföringsbegreppet en bred definition och förstår relationen till andra kommuner i termer av både konkurrens och samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)