Pausgymnastik för ökad koncentration?: en studie i grundsärskolans senare år
Sammanfattning: Studiens syfte var att belysa vilka effekter daglig pausgymnastik har påkoncentrationsförmågan för högstadieelever i grundsärskolan. För att göradetta användes kvalitativa metoder i form av videoobservationer av enelevgrupp i grundsärskolans senare år samt intervjuer med denna elevgruppsansvariga lärare. Utifrån de gjorda videoobservationerna kunde man konstatera att pausgymnastik antingen påverkade koncentrationsförmågan positivt ellerinte påverkade den nämnvärt på ett sätt som kan delas in i fem kategorier:svag koncentration blev stark, sjunkande koncentration höjdes, sjunkandekoncentration höjdes med fördröjning, ihållande god koncentration samtihållande svag koncentration. Den intervjuade läraren såg en generellförbättring av koncentrationsförmågan hos elevgruppen, som en följd avpausgymnastiken. Både observationer och intervjuer pekar på attpausgymnastikens effekter på koncentrationen antingen var övervägandepositiva eller inte gav någon nämndvärd effekt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)