Den nya (mode)trenden - Digitally Native Vertical Brand

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Studien ämnar undersöka om det finns ett samspel mellan omgivning, konkurrensstrategi och kanalstrukturer hos DNVBs inom modebranschen. Dessutom undersöks vilken av faktorerna omgivning och konkurrensstrategi som har störst inverkan på valet av kanaler. Teoretiska perspektiv: Studien utgår från Kabadayi, Eyuboglu och Thomas (2007) artikel om företags utformning av kanalstrukturer i förhållande till dess omgivning och konkurrensstrategi. Vidare kompletteras dessa tre områden med tidigare litteratur. Metod: Studien använder en kvalitativ metod och tar en abduktiv ansats. Studien tillämpar två kvalitativa tillvägagångssätt; en dokumentstudie baserad på sekundärdata och en multipel fallstudie som utgörs av semistrukturerade intervjuer. Vidare har dataanalysen skett i enlighet med Gioiametoden. Empiri: Fallföretagen Akind, Little Liffner och Soft Goat verkar inom modebranschen som är en konkurrensintensiv bransch. De presenterar hur de arbetar med sina distributions- och kommunikationskanaler. Slutsats: DNVBs kanalstrukturer samspelar med både omgivning och företagets konkurrensstrategi, där omgivningen är den faktor som har störst inverkan på valet av kanaler.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)