Spelar det någon roll? : En undersökning om äventyrsrollspels pedagogiska effekter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Studien är baserad på fem kvalitativa intervjuer enligt ett induktivt tillvägagångssätt, där syftet var att utröna hur individerna upplever äventyrsrollspel samt vilka pedagogiska och individuella effekter detta kan ha på individerna men också om det finns ett samband mellan vålds- och äventyrsrollspel. Att deltaga i äventyrsrollspel stärker individernas förmåga att diskutera och argumentera för sin sak. På så sätt löser personerna eventuella meningsskiljaktigheter i rollspel. Då äventyrsrollspel som metod innebär att man använder problemlösning, uppstår dessa meningsskiljaktigheter ofta. Utöver detta stärks individernas självkänsla genom tillhörighet i gemenskapen med spelgruppen. Det finns också pedagogiska fördelar med att spela rollspel genom att individerna indirekt tvingas söka kunskap och fakta om ett ämne som står rollpersonen nära, för att bättre kunna spela sina roller. Detta leder till att individens allmänbildning ökar och kanske spirar intresset för nya områden. Jag har inte hittat något samband mellan våld och äventyrsrollspel, vilket får mig att tror att de varningar som utgått i medier är en misstolkning av spelsituationen som något våldsamt och skrämmande. I stället för att se det som en möjlighet att prova okända situationer som individerna varken vill eller har möjlighet att uppleva i verkligheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)