“Ett sätt att hantera det” En studie om socialsekreterares emotioner i relation till hot och våld från klienter.
Sammanfattning: Vi har ämnat att undersöka hur emotioner kopplat till hot och våld från klienter på arbetsplatsen tar sig uttryck, hur socialsekreterare på enheten för ekonomiskt bistånd hanterar dessa emotioner samt vilka konsekvenser de upplever att det kan ge. Vi har genomfört fem semi-strukturerade intervjuer med socialsekreterare på en enhet för ekonomiskt bistånd i Sverige och sedan analyserat dessa intervjuer med hjälp av tematisk analys för att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar. För att få en djupare och mer intressant analys har vi använt oss av ett emotionssociologiskt perspektiv, innefattande emotionshantering och emotionellt lönearbete. Vi har även applicerat teorier om makt i analysen av relationen mellan socialsekreterare och klient i termer av pastoralmakt, klientskapande och motmakt. Resultaten påvisar att emotioner kopplade till hotfulla situationer i arbetet är påtagliga för socialsekreterare och något de i stor utsträckning måste förhålla sig till. Emotionerna verkar i olika former och socialsekreterarna använder sig av mer eller mindre gynnsamma strategier för att hantera dessa. Vidare har vi även belyst det faktum att dessa emotioner ger konsekvenser för socialsekreteraren såväl på arbetsplatsen som i privatlivet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)