Att välja läromedel tillflerspråkiga elever : En litteraturstudie om hur valet av läromedel kan motivera enflerspråkig elev till mer läsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Erik Lidqvist; [2022]

Nyckelord: Motivation; läromedel; flerspråkighet; läsutveckling;

Sammanfattning: Näst intill alla lärare finner mer eller mindre stöd i sin undervisning från det läromedel som dehar att tillgå. Individualiseringen av skolan har fått en större roll under de stora skolreformernaunder 1950/60-talet och innebär att anpassning ska ske efter bland annat elevernas erfarenheter,intressen, förmåga och förutsättningar. Forskning exempelvis Schmidt och Gustavsson (2011, s.41) visar att de läromedel som används i skolan inte är förankrade i elevernas vardagsliv ocherfarenheter. Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) (2016, s. 30) visar attelever födda i Sverige men har utlandsfödda föräldrar är de som drabbas hårdast, då de är denenda gruppen som inte har förbättrat resultatet från tidigare studier.Syftet är att se vad valet av läromedel har för påverkan på motivationen hos elever med enflerspråkig bakgrund. Syftet besvaras genom frågorna: Vad finns det för samband mellanmotivation och läsutveckling? Hur stor betydelse har valet av läromedel för elevers ochflerspråkiga elevers läsutveckling och motivation? Vilka faktorer kan vara viktiga att tänka pånär man väljer läromedel?Litteratur samlades in via sökningar i databaserna Educational resources information center(ERIC), Primo och Swepub. Artiklarna är både internationella och nationella. Vid analys av denlitteratur som har valts ut har jag utgått från inkluderingskriteriet att det ska vara nyare forskningsom nämner något av sökorden i titel eller i abstract för att vara relevant i studien.Tre doktorsavhandlingar och sju vetenskapliga tidskriftsartiklar ingår i studien. Resultatet visaratt det finns en tydlig koppling mellan motivation och läsutveckling. Valet av läromedel tycks haen påverkan på läsmotivationen utifrån ett generellt och kulturellt plan, dock redogör inte studienför hur valet påverkar den flerspråkiga eleven rent språkligt. Slutsatsen av studien är att valet avläromedel påverkar läsmotivationen positivt och kan således bidra till läsutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)