Klimatstrategier i kemiindustrin – Analys av 6 företags utsläppsstrategier kopplat till länders åtagande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Miljö- och energisystem

Sammanfattning: Kemiindustrin har en betydande roll på den globala marknaden och dess produkter hittas i nästan alla tillverkade produkter. Kemiindustrins påverkan på klimatet är stor och sker både genom hanteringen av dess slutprodukter och även i själva produktionen. För att ställa om industrin för att hejda den globala uppvärmningen krävs att de största företagen är med i omställningen. För att undersöka företagens åtagande i klimatfrågan har data från Carbon Disclosure Project från 6 av de största företagen i kemiindustrin legat till grund för arbetet. En jämförande kvalitativ analys har utförts för att jämföra de valda företagens utsläppsstrategier med viktiga punkter som lyfts från tidigare forskning. Slutligen kommer hur vida utsläppsstrategierna företagen antagit har påverkats av i vilka länder företagen är verksamma att diskuteras. Företag kan välja att delge information till fristående organisationer av olika anledningar. Orsaker kan vara att öka, bibehålla eller få legitimitet i frågor som är viktiga i den miljö som företaget vill vara verksamma i. Det som lyfts som viktigt för att lyckas med klimatstrategier och att nå klimatmål är främst ambitionsnivån. Delar som indikerar en hög ambitionsnivå är en långtidsram, att det är ett absolutmål samt målets storlek. En brist på medvetenhet i miljöfrågor bland anställda är ett av de största hindren för ett framgångsrikt miljöarbete men även tryck från yttre intressenter har en stor påverkan på hur företagen arbetar. Genomgången av enkätsvaren visar att företagen klarar de olika kraven olika väl. Exempelvis har samtliga satt utsläppsmål som kan anses långsiktiga men storleken för de flesta av målen har bedömts som låg. Den generella ambitionsnivån kan ses som låg för utsläppstrategierna de sex inkluderade företagen satt. Inget av de länder där företagen är verksamma har bedömts ha en klimatstrategi eller mål med ett högt klimatåtagande. Inflytandet från dessa kan ses som negativ i den mån de haft en påverkan på de sex företagens strategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)