”Folk verkar tro att vi puffar kuddar och väljer soffor” : En studie om utbildningen och yrket som inredningsarkitekt utifrån två av Skandinaviens främsta högskolors perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Estetiska avdelningen; Filosofiska fakulteten

Författare: Anton Sjöström; [2013]

Nyckelord: Inredningsarkitekt; designhögskola; utbildning;

Sammanfattning: I dessa dagar finns det en uppsjö av designutbildningar med inriktning mot inredningsarkitektur och vägen dit kan skilja sig från person till person. Vad ska man då gå för utbildning för att bli inredningsarkitekt och vart leder egentligen en sådan utbildning? Syftet är att genom mina informanter ge en bild av utbildningen och yrket som inredningsarkitekt utifrån kandidatutbildningarna Inredningsarkitektur & Möbeldesign på Konstfack och Mobel og Rumdesign på DKDS. Med frågeställningen: På vilket sätt skiljer sig de två utbildningarna? Vilken syn har man på yrket inredningsarkitekt vid de olika utbildningarna? Vilken syn har man på utbildningen till inredningsarkitekt? Studien utförs med kvalitativa intervjuer då lektorer för de olika programen intervjuas, Åsa Conradsson vid Konstfack och Mark Tingkov vid DKDS. En enkätstudie görs också för att få examinerade studenters bild av situationen. För att ge en bakgrund att koppla resultatet av intervjuerna till görs en litteraturstudie där den historiska utvecklingen kring yrket som inredningsarkitekt beskrivs, samt designskolans utveckling. Informanternas svar visar på olikheter i utbildningarna, examinerade studenters arbetsmöjligheter och inredningsarkitektens relation till husarkitekten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)