"Han är ju lite konstig..." : En studie genom boksamtal och intervjuer om barns inställning till normavvikande beteende

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Jonas Henriksson; Sofia Bjerner; [2012]

Nyckelord: normer; normavvikande; genus; boksamtal; förskola; ;

Sammanfattning: Vårt syfte är att få en bild av barns inställning till normavvikande beteende. Vi vill även ta del av hur lärarna iförskolan och grundskolans tidigare år arbetar för att förebygga negativ inställning och kränkande behandling pågrund av detta. För att få fram barnens åsikter kring detta använder vi oss av boksamtal. Vi kommer göra tiostycken boksamtal i fem olika åldersgrupper då vi vill se om barns inställning till detta förändras med åldern. Ivarje åldersgrupp har vi dessutom ett boksamtal med en pojk- respektive flickgrupp, så att vi även kan jämföraom det finns någon skillnad på hur pojkar och flickor ser på normavvikande beteende. För att barnen ska tänkakring ämnet, så använde vi oss utav boksamtal och en bok som tar upp just normavvikande beteende. För attsätta in barnens åsikter i ett sammanhang, gjorde vi även fem intervjuer med barnens lärare. Genom att intervjuapedagogerna får vi även deras syn på hur barns syn på normavvikande beteende ändras beroende på ålder. Enannan fråga vi ställer i samband med att vi intervjuar lärarna är hur stor möjlighet man har som pedagog attpåverka och arbeta med barnens syn på ämnet och hur mycket det är andra faktorer som spelar in. Vi ville ävense om det finns någon skillnad mellan hur man arbetar med detta i de olika åldrarna. Vi kunde tydligt se att detfanns rådande normer i såväl förskola som skola och hur de barn som lever upp till dessa blir mer positivtbemötta av de övriga barnen. Vi kom fram till att även ifall de fanns vissa skillnader mellan flickornas ochpojkarnas inställning och även mellan de olika åldrarna, så var de mindre än vad vi hade förväntat oss. En annanskillnad som märktes var hur läraren för de yngsta barnen var betydligt mer insatt och hade en tydligare plan förhur man arbetade med ämnet. Vi anser att vi som lärare kommer att ha nytta av detta då vi kan se hur man medde äldre barnen kan utveckla sitt arbetssätt i dessa frågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)