Tillämpningar av social media för kommunikationsflöden i produktutvecklingsprocessen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Paola Alonso Chapel; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Social media tar i dagens samhälle en stor plats och genom olika tillämpningar är det möjligt att använda för att stärka informationsutbyte och kommunikation i organisationer. Företag som jobbar med att utveckla tjänster och produkter kan utnyttja det för att samla kunders uppfattningar och kunskap för utveckling av nya koncept. Produktutvecklingsprocesser kräver kontinuerlig kommunikation och desto snabbare och effektivare den kommunikationen är desto bättre blir produktutvecklingen. För att ta reda på hur social media kan tillämpas i produktutvecklingsprocessen utfördes först en litteraturstudie för att ta fram ett teoretiskt ramverk. Den teorin som hittades i litteraturen gav en bas för möjligheterna i användning av social media i produktutveckling både externt och internt. Sedan utfördes intervjuer med två företag, Cosentino och Scania Fleet Consultancy, för att få en bredare förståelse av hur social media kan användas i produktframtagningsprocessen praktiskt och se om det stämde med den teori som undersökts. De två företagen intervjuades efter en mall för att ge ett mer jämförbart resultat. Den huvudsakliga analysen låg i hur företagen tillämpade social media externt respektive internt under produktutvecklingsprocessen. Scania Fleet Consultancys användning av social media i produktutvecklingsprocessen var näst intill obefintlig men företagets tillämpningar av social media ändå togs med som referensexempel på hur företag kan använda social media i andra områden. Resultatet som erhölls visade att det ena företaget, Cosentino, lade stor vikt på interna tillämpningar. Slutsatser som kunde dras från den utförda studien var att social media tillämpades för extern användning i produktutvecklingsprocessen främst i slutet, vid produktlansering. Vid lansering kan det användas för att öka kundernas varumärkeskännedom och erhålla kommentarer och synpunkter. Vid intern användning av social media i produktutvecklingsprocessen använde det Cosentino ett internt socialt nätverk. Cosentino verkar på global nivå och då blir kommunikationen svårare än för Scania Fleet Consultancy där kommunikationen skedde i person. Ett internt socialt nätverk kan vara ett starkt hjälpmedel för större företag eftersom det bidrar till mycket snabbare informationsutbyte och möjlighet för projektgrupper på olika platser samarbeta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)