Språk och kommunikation i förskolan : Förstå och bli förstådd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Syftet med föreliggande forskningsstudie var att undersöka hur förskolor arbetar med taloch språkutveckling för att aktivt hjälpa barn som tenderar att ha svårigheter med tal –och kommunikation. Jag har tagit upp ämnet sett ur ett sociokulturellt perspektiv för attvisa på att kommunikation och samspel har en historisk utgångspunkt som barn föds in ioch måste anpassa sig till. Jag har även tagit upp alternativa kommunikativa metodersom ett delsyfte att påpeka deras viktiga uppgift i förskolan, vilket är att främja barnsspråkliga utveckling. Tillvägagångssättet har varit en kvalitativ halvstrukturerad metodmed fokus på intervjuer. Studiens resultat visade att det urvalet av pedagoger jagintervjuade hade genomgående överrensstämmande åsikter. De hade alla liknandemoraliska värderingar där barnens bästa stod i fokus och vid problematiseringar ikommunikation, tal eller språk så skulle åtgärder sättas in. Jag fann att gränsen för talochspråksvårigheter är något breddad och att det kan vara komplicerat att belysa om ettbarn brister i sitt talspråk. Jag tar upp vikten av att en bra kommunikation med föräldrarär en övergripande faktor för att ge barnet en trygg bas. Fortsättningsvis anser jag att enmer omfattande studie kan utföras där resultaten förhoppningsvis påvisar att enalternativ kommunikativ metod kan vara av stor nödvändighet i den pedagogiskaverksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)