Genom leken kommer lärandet : Några lärares syn på barns lärande genom lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Jeanette Lowent; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka om några utvald lärare anser att leken kan bidra till ett lärande och om lärarna använder sig av lek för att nå lärandet, samt undersöka hur lärarna ser på leken i allmänhet. Ett aningen dolt syfte var även att genom studien försöka få lärarna att själva börja reflektera över deras egen undervisning, lek och lärandet. Frågeställningar:  Vad anser lärarna att lek och lärande är?  Anser lärarna att lärande skapas via leken?  Används leken i lärarnas undervisning för att nå ett lärande? Metod En kvalitativ intervjumetod användes för att försöka få en så närliggande bild av lärarnas syn på om de anser att lek bidrar till ett lärande. De intervjuade var två kvinnor och två män, samtliga är utbildade lärare med allt ifrån 7-34 år inom skolväsendet. Lärarna arbetar på 3 närliggande skolor och är i åldrarna 38-68 år. Lärarna arbetar med elever i årskurs 1 till 6. Resultat Samtliga lärare i studien anser att lärande och lek hör ihop och att de går hand i hand. Lek är allt menar de och alla kan lära genom lek. Med lek som ett pedagogiskt verktyg kan man nå vil-ket lärande och utveckling som helst säger de. Vi lär oss i många sammanhang men bäst i soci-ala sammanhang menar lärarna. Om leken uteblir, kan även ett viktigt lärande utebli. Studien visade att två av lärarna (klasslärarna) inte använde sig av leken frekvent, de hindrades av sin okunskap, tidsbrist och rädsla för att inte lyckas nå kursmålen. Medan de övriga två lärarna (idrottslärarna) använder sig av leken dagligen i sin undervisning för att nå ett lärande. Slutsats Samtliga intervjuade lärare anser att man via leken kan nå ett lärarande och att leken bör användas så mycket som möjligt i undervisningssyfte. Alla bedömer leken som viktig både för lärandet och för det sociala sammanhanget. Leken förknippas med glädje, lek ska vara roligt och lustfylld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)