Lek som kompletterande inlärningsmetod i lågstadiets NO-undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete var att se i vilken utsträckning leken kan vara en metod för inlärning av de naturvetenskapliga ämnena och för elevernas begreppsförståelse. Det är en kvalitativ studie som genomfördes genom användning av semistrukturerade intervjuer av nio elever i en förstaklass i en grundskola belägen i en mindre kommun. Det har även placerats ut lekar som eleverna hade tillgång till under rasterna. Lekarna är kopplat till lärarens naturvetenskapliga undervisning och var frivilligt för eleverna att använda. Jag har valt att arbeta utifrån frågorna:1.Hur använder eleverna de naturvetenskapliga begreppen kopplade till kroppen före och efter leken?2.I vilken utsträckning använder eleverna leken och upplever eleverna leken som ett lärandemoment?Resultatet blev att en del av eleverna tycker det är kul att ha tillgång till ”lekmaterial” på rasterna och använder det gärna och ser de det som en lärandesituation. Det visade sig också att leken har en positiv inverkan på elevernas lärande och är en tillgång i undervisningen samt kan fungera som inlärningsmetod.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)