Tenant mix and image in Stockholmneighborhood malls.

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Författare: Eloise Gartnell; Rebecca Wengemo; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Stockholms innerstad är tydligt uppdelad i sina olika stadsdelar. Stadsdelarna skiljer sig i många avseenden gällande befolkning, image och i den allmänna uppfattningen hos stockholmsbor. Dessa skillnader i stadsdelar i kombination med ett intresse för köpcentrum och hyresgästmix resulterade i en undran om köpcentrum belägna i olika stadsdelar ser olika ut avseende hyresgästmix och image. Inledningsvis gjordes en litteraturstudie för att få en inblick i ämnet hyresgästmix. I litteraturen fanns mycket information om hyresgästmix och image utanför Norden, främst I USA och Storbritannien. En kort fördjupning inom relevanta begrepp gjordes. En statistisk undersökning genomfördes för att ta reda på mixen av hyresgäster i de tre studieobjekten Fältöversten, Ringen Centrum och Västermalmsgallerian. Denna visade ett likriktat utbud av butiker och en stor del av dessa visade sig vara större kedjor. Något som förändrats i framförallt ett av studieobjekten under de senaste 10 åren. Intervjuer visade att skillnader bör finnas avseende hyresgästmixen i köpcentrum i olika stadsdelar. Det blev även tydligt att ett köpcentrums koncept och image är allt viktigare i den hårda konkurrensen köpcentrum emellan. Konsumentundersökning visade att flera av de tillfrågade i varje stadsdel hade många åsikter om sitt lokala köpcentrum. Några önskade större utbud av modebutiker och lite mer speciella butiker men det som var allra tydligast var saknaden av bra restauranger, såväl som för lunch och middag. De flesta av konsumenterna, oavsett stadsdel, tyckte överlag att köpcentrumen saknade karaktär och var opersonliga och såg därför gärna en förändring gällande detta. Slutsatsen som kan fattas av denna uppsats är att hyresgästmixen och image bör skilja sig åt mellan stadsdelarna, dock inte till så pass stor grad att basutbudet av butiker och service försvinner, utan att detta utbud kan kompletteras med butiker som passar in i stadsdelscentrumet. Däremot kan en stor förändring göras gällande köpcentrumens atmosfärer och totala image. Där bör fastighetsägarna verkligen dra nytta av varje stadsdels karaktär och skapa något speciellt för just den stadsdelen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)