Sociala lärandets möjligheter i fritidshemmet : En kvalitativ studie kring barns uppfattningar om vart det sociala lärandet sker

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Ett flertal barn spenderar sin eftermiddagstid i fritidshemmets verksamhet. Fritidshemmet har ett forstransuppdrag och en möjlighet att bidra till barns sociala utveckling genom att skapa möjligheter där de får möta andra barn. Fritidshemmet har i uppgift att skapa aktiviteter och miljöer där barnen får möjlighet att utveckla samarbetsförmåga, kommunikationsförmåga och sin sociala kompetens. Undersökningens syfte är att få inblick i vart barnen uppfattar att det sociala lärandet sker och hur det bidrar till att skapa och upprätthålla relationer. Studien syftar även på hur barnen upplever lärarnas roll i undervisningen av det sociala lärandet. För att få en djupare inblick i barnens perspektiv användes fokussamtal som metod. Fem fokussamtal med fyra till fem barn i varje grupp. Resultatet ger mig en uppfattning om att barnen ser det sociala lärandet i samspelet med andra och i aktiviteter där lärarna har utgått från barnens intresse. De flesta barn visar en medvetenhet om att fritidshemmet har skapat nya relationer och samtidigt stärkt befintliga. Lärarnas roll utifrån barnens perspektiv ses som tillrättavisande om vad som är rätt och fel. Men de kan även se att lärarna skapar möjligheter för deras sociala lärande i form av miljöer och aktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)