Hur stort är universum? En studie kring lärares syn på grundskolans astronomiundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Niklas Svanberg; [2011]

Nyckelord: Astronomi; Tema rymden; Astronomiundervisning;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete har varit att undersöka några av de problem studiens fem lärare har ställts inför iskärningspunkten mellan vetenskapliga fakta, statens vilja och elevernas förförståelse. För att ta reda på detta harjag genomfört en kvalitativ intervjustudie där fem grundskolelärare med varierad utbildningsbakgrund, varavsamtliga har undervisat i astronomi, fått svara på vad de ansett vara ämnets kärna. Jag har även gjortlitteraturgenomgångar kring astronomiämnet i skolan för att förankra min studie i tidigare forskning och hämtatinspiration till dess intervjuunderlag. Mina resultat tyder på att informanterna i den här studiens personligainställning till- och ämneskunskaper i ämnet har en avgörande roll i valet av innehåll deras elever kommer attpresenteras för i skolan, vilket material de får att arbeta med och hur styrdokument kommer att följas. Studienämnar också belysa några av de nyckelfaktorer inom ämnet som de intervjuade lärarna ansett leda till just en godundervisning. Resultaten i den här studien tyder på att astronomiundervisning kopplat de vardagliga fenomeneleverna själva kan se eller uppleva anses som en mycket viktig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)