Responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar: Spelar lektyp roll?

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Kommunikation hos och med barn med flerfunktions-nedsättningar är ett begränsat utforskat område. Föreliggande studie syftade till att undersöka om grad av responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar kunde associeras med vilken typ av lek de samspelade i. I studien deltog två dyader bestående av barn med flerfunktionsnedsättningar och deras föräldrar. Tjugo filminspelningar av föräldra-barninteraktion i lekaktivitet analyserades. Bedömningsinstrumentet The Responsive Augmentative and Alternative Communication Style Scale version 4 användes för att skatta föräldrarnas grad av responsivitet. Någon association mellan grad av responsivitet och lektyp kunde inte påvisas hos de deltagande föräldrarna. För säkrare slutsatser kring kopplingen mellan responsivitet och lektyp krävs upprepade resultat från flera studier med större deltagarantal. Vidare forskning på området föreslås även undersöka om andra faktorer, såsom dagsform hos barn och förälder och mängden kommunikativa signaler från barnet, korrelerar med föräldrars grad av responsivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)