Matematiklyftets betydelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Matematik är ett ämne som för många kan vara laddat. Boaler (2008) menar att matematikskiljer sig från hur lärare undervisar i det till hur det används i vardagen. Mångaser matematik i skolan som enformigt och inte särskilt kreativt (ibid). I detta examensarbetehar jag undersökt matematiklyftet som en kompetensutvecklingsinsats och hurdet har påverkat tre lärares undervisning.Sedan år 2003 har Sveriges resultat i bland annat PISA och TIMMS sjunkit (Skolverket,2013). När resultatet kom 2003 togs ett beslut om en handlingsplan för att öka matematikintressetoch öka lärarnas kompetens (Statens offentliga utredningar SOU 2004:97,2004).Matematiklyftet är en kompetensutvecklingsinsats framtaget av Skolverket på beslut avregeringen vars syfte är att kompetensutveckla matematiklärare. Fortbildningen är uppbyggdav 8 moduler. Varje modul är ett fokusområde som delas in i 4 moment.Jag vill med detta arbete undersöka på vilket sätt matematiklyftet har förändrat matematikundervisningengenom följande frågeställningar:• Hur har matematikundervisningen förändrats sedan matematiklyftet infördes?• På vilket sätt har lärarnas attityder förändrats efter medverkan matematiklyftet?• Har matematiklyftet varit till någon nytta/fungerat på de skolor jag har undersökt?Arbetet är en kvalitativ studie och bygger på semistrukturerade intervjuer. Intervjuernaär sedan analyserade med hjälp av selektiv metod. Resultatet av intervjuerna var att lärarnatill stor del fann matematiklyftet intressant, givande och att det har förändrat derasundervisning på ett eller annat sätt.Två av tre lärare menar att om läraren är inspirerad och får inspiration blir även elevernaintresserade och inspirerade. Jakobsson (2013) menar att politikerna använder resultatfrån stora mätningar för att få igenom sin politik. Detta har inte spelat någon roll för attmatematiklyftet ska vara ett lyckat projekt då lärarnas attityder har förändrats till detbättre och därmed gett eleverna en bättre undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)