Kartläggning och analys av livslängdsstyrande faktorer för dragbrotschverktyg

Detta är en M1-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

Sammanfattning: Detta examensarbete utfördes vid Uppsala universitet i samarbete med Scania CV AB. Scania Commercial Vehicle Aktiebolag, Scania CV AB, är en tillverkare av tunga lastbilar, bussar samt industri- och marinmotorer. På Scania transmission i Södertälje finns ett av företagets största och dyraste verktyg. I dragbrotschningsprocesser används dragbrotschverktyg som per styck kostar allt från 50 000kr och upp till strax över 1 miljon kronor beroende på storlek och utformning. Uppdragets syfte är att kartlägga faktorer som styr ett dragbrotschverktygs livslängd och undersöka alternativ som bidrar till att sänka dragbrotschningsprocessens kostnad per producerad artikel. Mål är att göra en beskrivning av nuvarande system och processer samt kartlägga vilka faktorer som styr dragbrotschverktygens livslängd. Dessa faktorer skall sedan viktas efter kostnadsreduceringspotential och ligga till grund för förslag på kostnadsreducerande åtgärder. Vidare skall rekommendation ges på strategi för hur Scania kontinuerligt ska arbeta med processen framöver. Genom rotorsaksanalys kartlades åtta livslängdspåverkande faktorer som delades upp i stor, medel och liten kostnadsreduceringspotential där kostnadsreduceringspotentialen beror på Scania transmissions möjlighet att påverka, det vill säga en sammanvägning av potentiellt resultat och potentialen för att det ska kunna uppnås. Analys av verktygslivslängden gjordes från insamlad data för dragbrotschverktyg i Scania transmissions produktion som jämfördes med insamlad information genom benchmarking hos fem externa företag som utför dragbrotschning i sin verksamhet. Analysen visade att skärolja ger en avsevärd längre verktygslivslängd i jämförelse med emulsion men även att stora skillnader kan finnas mellan olika typer av skäroljor. Skärhastighet var näst efter skärvätska den faktorn med tydlig påverkan, ett helt tydligt samband kunde dock inte fastställas. På grund av tidsbrist för vidare test av skärvätskors och skärhastigheters påverkan beslutades i samråd med personal på Scania transmission att arbete med kostnadsreducerande åtgärder skulle läggas på områden med större möjlighet till att hinna ta fram förbättringsförslag. Fokus lades på den bristande dokumentationen kring dragbrotschverktygens användning. Lösningsförslag arbetades fram som säkerställer att rätt information dokumenteras och att den blir ifylld. Det andra fokusområdet var slipningsutförandet vid verktygsskärpning. Lösningsförslag arbetades fram för att möjliggöra att lönsammaste skärpningsintervallet kan bestämmas. Även lösningsförslag har tagits fram för att utvärdera den slipade formen och ytan så att möjlighet ges till att verktygets skär bra med minsta möjliga slitage och med en minimerad risk för verktygsskador på grund av spånstockning. Inom detta område testades även gradning av ett verktyg efter slipning som visade en stor förbättring på artikelkvalitet som man tidigare haft problem med på de första bearbetade detaljerna efter verktygsskärpning. Med gradning kan god kvalitet uppnås från första bearbetade detalj vilket ger Scania en kostnadsbesparing då dessa detaljer inte behöver kasseras. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)