Sjuksköterskestudenters upplevelse av lärande på kliniskt träningscenter : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: För att erhålla titeln sjuksköterska i Sverige måste studenten gå en treårig universitetsutbildning. Teoretiska och praktiska färdigheter ska läras för att tillgodose patientsäkerheten. De praktiska färdigheterna lärs i form av verksamhetsförlagd utbildning och lärande på kliniskt träningscenter. Allt eftersom sjuksköterskeyrket blivit mer komplext av olika anledningar upprättats allt fler kliniska träningscenter där studenterna spenderar mer och mer tid av sin utbildning för att få möjlighet att sammanfläta teori och praktik i en trygg lärandemiljö. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskestudenters upplevelse av lärande på kliniskt träningscenter. Metod: Uppsatsen var en litteraturstudie av vetenskapliga kvalitativa artiklar och innehållet har analyserats med en induktiv ansats. Resultat: Sjuksköterskestudenternas upplevelser av att lära på kliniskt träningscenter var att de där kunde få sina känslor medvetandegjorda i en säker miljö, vilket ökade deras självförtroende. De kände sig mer förberedda inför sitt kommande yrke när de fick kommunicera och integrera teori och praktik i en anpassad miljö, det ledde till en ackumulerad kunskap. De upplevde också en förståelse för vikten av reflektion. Slutsats: Att som sjuksköterskestudent få träna på olika färdigheter på kliniskt träningscenter genom att lära i en säker miljö, få en förståelse för reflektion och att integrera teori och praktik bidrog till ökad kunskap, säkerhet och trygghet för studenten samt ökade patientsäkerheten vilket kan minska patientens lidande och främja välbefinnandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)