Skapa värde ur misstag : Genom DASIAS föreslås förbättringar i processen för hantering av avvikelser och kassationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Sammanfattning: Denna deduktiva fallstudie har genomförts på företaget e-Component Sweden AB som tillverkar stål- och plåtdetaljer efter kundspecifikation. Företaget producerar huvudsakligen detaljer till den marknadsledande tiltrotatorn (grävmaskinens handled) från engcon. Studien avsåg att undersöka processen för hantering av avvikelser och kassationer. Det övergripande syftet var att, genom den relativt nya förbättringsmodellen DASIAS, studera en förbättringsmöjlighet med avseende på kvalitet genom att finna gap mellan nuläget och ett önskat nyläge. Därefter har lämpliga förbättringar samt en plan för implementering av förbättringarna föreslagits.  Studien har tillämpat de metoder, verktyg och analyser som DASIAS föreskriver. Datainhämtning har skett genom observationer, intervjuer och dokumentinsamling. Resultatet visar att en förbättringsmöjlighet finns och har identifierat resurserna; metod, mätningar, material, maskin, mission och management som orsaker till förbättringsmöjligheten. Vidare  visar studien att det genom en optimerad process för hanteringen av avvikelser och kassationer efter justerade rutiner och arbetssätt som skapar förutsättningar för att börja process- och kvalitetsleda, finns möjlighet att förebygga och genom ständiga förbättringar minimera avvikelser och kassationer i produktionen. Tidigare studier, den teoretiska referensramen och denna studies resultat tyder på att de konkreta förslag på tvärvetenskapliga åtgärder som utarbetats skulle ge positiva effekter på företagets kvalitet. Analysen visar att det önskade nyläget skulle föra företaget närmare uppställda kund- och intressentkrav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)