Bränslecellsbilar som alternativpå vägarna i en fossilfri framtid : En studie kring bränslecellersapplikationsområden med fokus påSOFC och PEM-bränsleceller

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Energiteknik

Författare: Rasmus Schwerin; Rebecca Sahlander; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med rapporten är att undersöka bränsleceller, främst varianterna Polymermembran(PEM) och Fast-oxid bränsleceller (SOFC), och deras respektive egenskaper samt tillämpbaraanvändningsområden. Rapporten ämnar främst att undersöka bränslecellers applicerbarhetinom fordonsindustrin och de för- och nackdelar som teknologin medför, samt vilkakomplikationer som hindrar tekniken från att etablera sig inom industrin.Målet är att genom sammanställning av den information som finns att tillgå på områdetundersöka huruvida bränsleceller kan vara framtidens energikälla i fordon, eller om de lämparsig bättre på andra användningsområden. Rapporten har baserats på tidigare litteraturstudier,både svenska studier och artiklar som behandlar ämnet men också engelska rapporter.Resultaten visar att potentialen hos bränsleceller är stor, och att tekniken med att appliceradessa i personbilar kommit långt och idag redan används hos flera av de stora biltillverkarna.Mest utvecklad är tekniken med PEM-bränsleceller. Resultaten visar också på potential inomflera andra områden där de två typerna av bränsleceller kan appliceras.Efter en djupare analys och jämförelse av personbilar med bränslecellsmotorer och vanligaförbränningsmotorer visar det sig att bränsleceller i dagsläget kan konkurrera medbensindrivna personbilar, både sett ur ett miljömässigt och ett ekonomiskt perspektiv.Forskning på området pågår dock ständigt och för att kunna lösa miljöfrågan som samhälletidag står inför, kan bränsleceller vara en viktig pusselbit.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)