Mångkulturell skola i teori och praktik: en etnografiskstudie om invandrarelever och integration

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om den mångkulturella skolan. Uppsatsen beskriver hur invandrarfamiljers klasstillhörighet, och bostadssegregation påverkar invandrarelevers situation i skolan. Vi läser hur interaktion mellan invandrarelever och svenska elever är betydelsefull för ett fungerande samspel mellan invandrareleverna och omgivningen i skolan. Samtidigt för att uppnå det fungerande samspelet mellan alla eleverna skall invandrareleverna fördelas jämt i skolor, det betyder att alla eleverna med olika kulturer får möjlighet att kunna påverka och bli påverkade av varandra och integreras och utvecklas tillsammans. På det sättet kan skolan genom interaktionen skapa förståelse mellan alla eleverna och hjälpa invandrarelever att bli medvetna om sin identitet och integreras bättre i skolan. Studien bygger på undersökning i tre olika skolor som ligger inom olika bostadsområde (villa område, invandrartätt område och segregerande område). Jag observerade och intervjuade ett antal invandrarelevers vardag i skolorna med varierande kulturella inslag. Samtidigt visar undersökningen att invandrarföräldrars utbildning, klasstillhörighet och socialposition är avgörande faktorer som kan påverka integrationen och invandrarelevers situation. Jag fann också att bostadssegregationen är ett allvarligt hinder för det pedagogiska målet som står i Lpo 94. och idealen om den mångkulturella skolan. Nyckelord: tolerans, integration, trivsel, socialisation, identitet, språk och interaktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)