Elevuppfattningar av bedömning i matematik : En undersökning i skolår 9

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra vilka uppfattningar elever i skolår 9 har av bedömning i matematikämnet. En förändring har skett i synen på bedömning. Eleverna ska bli bedömda formativt under processens gång och inte bara summativt med fokus på produkten. Summativa prov är vanligast vid bedömning i matematik och därför var det intressant att undersöka hur eleverna ser på bedömning i ämnet. Undersökningen genomfördes i två skolor, där sju elever intervjuades och 99 elever deltog i en enkätundersökning. Huvudundersökningen var intervjuerna med fokus på deras uppfattningar och studien har därför genomförts med en fenomenografiskt inspirerad ansats. Resultaten visade att eleverna i första hand ser proven som det främsta bedömningstillfället, men att de även blir bedömda på lektionerna, läxor och diagnoser. De hade uppfattningarna att de bedöms på antal rätt på proven, hur de går tillväga vid uträkningar på prov och uppgifter samt hur de arbetar på lektioner, vilket innefattar grad av muntlig aktivitet, flit och uppförande. Eleverna uppfattade i första hand att bedömningen sker för deras egen skull, för att de ska veta hur de ska kunna förbättras och utvecklas, men även för lärarens skull i syfte att kontrollera var eleverna ligger. Få ansåg att det var för föräldrarnas skull. För eleverna fungerar bedömning som en motivation för att prestera bättre. Bedömningen handlade, för eleverna, främst om betygen och eleverna ansåg att betygen är väsentliga för framtiden vid ansökningar till högre utbildningar och arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)