Coping och balans hos HR-konsulter i offentlig sektor : Om personliga strategier för ett hållbart yrkesliv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: En balans mellan krav, kontroll och stöd i arbetet är betydelsefullt för att inte drabbas av för hög mental belastning som i förlängningen kan leda till psykisk ohälsa. Studien undersöker hur HR-konsulter inom kommunal verksamhet som stödjer chefer i arbetslivsinriktad rehabilitering, hanterar balansen i sin yrkesroll utifrån de krav som ställs på dem samt hur de hanterar egna känslor som uppstår. Åtta HR-konsulter vid tre kommuner i Mellansverige deltog. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer och materialet analyserades induktivt. Resultatet visade fyra delar för hantering av balansen, (1) förhållningssätt, (2) strukturering, (3) chefscoachning och (4) medarbetarcoachning och tre för hantering av egna känslor, (1) socialt stöd, (2) handledning och (3) agerande. Slutsatsen blev att för att hålla balans i yrkesrollen behöver förhållningssätt och struktur vara tydligt samt så behöver samarbetet med chef och medarbetare fungera väl. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)