Sales and Operations Planning - Identifying and creating product families

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Teknisk logistik

Sammanfattning: Bakgrund: Sälj och verksamhetsplanering (SVP) är ett ramverk för att balansera utbud och efterfrågan. Processens huvudsakliga syfte är att adressera komplexitet vid planering genom tvärfunktionellt samarbete, vilket involverar nyckelpersoner från relevanta avdelningar. För att effektivt bedriva SVP måste planeringen ske på rätt nivå. Om den görs på en för detaljerad nivå blir den översiktliga bilden för komplicerad och tidskrävande. Om den istället görs på en för aggregerad nivå kommer processen sakna den nödvändiga data som krävs för att fatta beslut. Inget av dessa alternativ är önskvärda eftersom ett viktigt syfte med SVP är att göra välinformerade och effektiva beslut. Den lämpliga analysnivån görs på produktfamiljer, vilket är gruppering av produkter baserat på deras specifika egenskaper. Alfa Laval har nyligen börjat implementera SVP och undersöker nu aggregeringsnivå samt lämpliga produktfamiljer för deras SVP process. Syfte: Syftet med examensarbetet är att utveckla en allmän process med riktlinjer för att identifiera och utveckla produktfamiljer. Forskningsfråga: Hur bör en generell process för att identifiera och skapa produkterfamiljer se ut? Metod: Teoretiska studier kombinerades med empirisk undersökning av tillämpningen av SVP hos sex företag. Undersökningen bestod primärt av intervjuer med nyckelpersoner från organisationerna. En djupare undersökning av Alfa Laval utfördes, vilket innefattade ett förslag på de produktfamiljer som företaget borde använda sig av. Baserat på studierna och forskningen samt erfarenheten från att skapandet av produktfamiljer utvecklades en produktfamiljsprocess. Slutsatser: Produktfamiljsprocessen består av följande sex steg; Insamling av data, Produktionsflödesanalys, Kartläggning, Modifiering, Workshop och Slutgiltig revidering & Beslut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)