Matematik i förskoleklass – ett antal sidor i en bok eller lustfylld lek?

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningDet ämne som sägs vara mest beroende av lärobok är matematik, vilket kan ha både fördelaroch nackdelar. Vårt intresse låg i att ta reda på hur lärare uppfattar användning avförlagsproducerat läromedel, samt andra eventuella undervisningsmetoder i sinmatematikundervisning i förskoleklass. Detta är även studiens syfte. De frågeställningar vi haromfattar lärarnas tankar bakom sina val av arbetssätt, vad de ser för för- och nackdelar medatt använda läromedel samt vad lärarna lyfter fram som mest centralt imatematikundervisningen. Vi har gjort en respondentundersökning där vi intervjuat sex lärareom sin matematikundervisning i förskoleklass. Fyra av lärarna ser fördelar med att användaläromedel, medan två av lärarna tar avstånd från det. Vi har till viss del använt oss av ettfenomenografiskt angreppssätt i analysen av materialet, för att urskilja variationen i lärarnasuppfattningar. Lärarna har lyft fram både fördelar och nackdelar med att använda läromedel,men har framför allt poängterat lekens betydelse i matematikundervisningen. De anser attleken och ett konkret arbetssätt är väsentligt för att barnen ska få en matematisk förståelse.Läromedlet används främst som ett stöd i undervisningen och för att barnen tycker att det ärroligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)