Analys kring kundfokuset inom agil systemutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Vår undersökning kommer handla om kundfokuset inom agila utvecklingsmetoder. Vi vill skapa en förståelse samt en bredare bild över hur arbete och kommunikationen inom agila utvecklingsmetoder påverkar företag och deras kunder. Denna frågeställning har även en stor koppling till det systemvetenskapliga programmet som vi tre författare läser tills Juni, 2015. Vi har i rapporten använt oss utav litteratur samt empiri för att få en så bred bild som möjligt. Empirisk data har samlats in genom kvalitativa intervjuer. Den empiriska datan har använts för att skapa en jämförelse med teorin vi har fått från forskningar. Vi har varit noggrann med att de företag som vi intervjuat har kunskap om agil systemutveckling i någon av dess former och även har god erfarenhet inom det. Vidare har vi funnit hur komplex relationen kund till utvecklare egentligen är. Undersökningen visar exempel på svårigheter med att integrera kund i utvecklingsteamet men även svårigheter med att få en kontinuerlig interaktion med kund. Alla utav de tillfrågade svarade att kommunikation var väldigt viktig i utvecklingen av IS-system och att det är en avgörande faktor för projektets framgång. Vi har också sett att kundens roll i ett agilt utvecklingsprojekt är väldigt krävande. Genom att gå igenom fyra faktorer kring kommunikation inom agil systemutveckling - kundfeedback, kundmedverkan, kunskap om kund och kundkrav fick vi en större förståelse kring ämnet som hjälpte oss att göra en värdig analys och slutsats. Undersökningen och dess påståenden utformades även med hjälp av dessa fyra faktorer. Vår uppsats visar komplexiteten med att upprätthålla en kontinuerlig interaktion med kund samt svårigheterna med att ha en kundfokusanpassad organisation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)