Den osminkade sanningen -En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning i dagligvaruhandeln
Sammanfattning: Titel: Den osminkade sanningen - En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning i dagligvaruhandeln Bakgrund och problem: Svinn i detaljhandeln innebär problem för lönsamheten i detaljhandelns organisationer. Om en fullständig kostnadskalkyl görs på en avdelning i detaljhandeln som idag är lönsam, framstår avdelningen därefter fortfarande som lönsam? Syfte: Syftet med studien är att, med hjälp av en kalkyl, göra en analys på lönsamheten på en sminkavdelning i en dagligvarubutik, samt att jämföra detta resultat med liknande underlag från en jämförbar butik. Vidare syftar studien till att om möjligt ge förslag till förändring samt att utöka det empiriska underlaget kring kalkylering inom svenska organisationer. Metod: Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativa metoder såsom intervjuer och bearbetning av insamlad data. Resultat och slutsatser: Butikerna i studien visade varierande lönsamhet, såväl positiv som negativ beroende på hur beräkningarna genomförs. Denna lönsamhet skiljde sig från vad butikerna enligt sina metoder beräknade. Förslag till vidare forskning: Utförande av en liknande studie, fast på en annan avdelning såsom en charkavdelning eller fruktavdelning. Även sminkavdelningar i andra slags butiker i detaljhandeln, såsom varuhus som saknar livsmedel, skulle kunna vara intressanta studieobjekt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)