Arbetsminnet hos svenska fem-, sju- och nioåriga barn med normal språkutveckling

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Författare: Anna Pohjanen; Malin Sandberg; [1999]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Språkstörningar hos barn anses av vissa forskare ha sin grund i en bristande arbetsminneskapacitet. Framför allt är det den fonologiska loopen i arbetsminnet som ägnats uppmärksamhet, men på senare år har intresset även riktats mot hela arbetsminnet och den roll arbetsminnet spelar för samtidig lagring och bearbetning av inkommande information. Vi hade tre frågeställningar rörande arbetsminnet: Är förmågan att lagra information beroende av modalitet? Är lagringskapaciteten i arbetsminnet relaterad till icke-verbal intelligens? Hur utvecklas arbetsminnet över tid? För att kunna svara på dessa frågor undersöktes sammanlagt 72 svenska barn med normal språkutveckling i åldersgrupperna 5;0 – 5;11, 7;0 – 7;11 och 9;0 – 9;11 med tre arbetsminnestest (verbalt, motoriskt och visuellt) samt ett icke-verbalt begåvningstest (Ravens progressiva matriser). Vår första frågeställning kunde inte entydigt besvaras jakande. Verbalt och visuellt arbetsminnestest, men ej motoriskt visade sig korrelera signifikant, positivt med Raven då åldersinflytandet kontrollerades. Resultaten tyder också på att de verbala och icke-verbala delarna av arbetsminnet utvecklas olika över tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)