Framtidens teknik för arkitekter : En studie om hur VR kan integreras på arkitektkontoret

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för ekoteknik och hållbart byggande

Sammanfattning: I ett byggprojekt är många personer med olika erfarenhet ochkunskapsområden involverade. För att skapa en effektiv process krävs ettömsesidigt förtroende och en kommunikation som inte bidrar tillmisstolkningar.Flera forskningsprojekt visar på att VR(Virtual Reality) bidrar till enbättre och mer gemensam förståelse för planerade byggnader. Med hjälpav ett VR-headset kan betraktaren röra sig runt i en byggnad och upplevaden i en verkligare skala.Studien har syftat till att undersöka hur VR kan implementeras på ettarkitektkontor genom att undersöka om det finns några vinster medimplementeringen, hur VR kan användas i olika skeden, hur en 3D-modellbör utformas och hur en VR-simulering genomförs på bästa sätt. Studienhar avgränsats till att undersöka hur VR-systemet HTC Vive kananvändas tillsammans med ritprogrammet Revit och plug-in-programmetEnscape.En litteraturstudie är gjord för att kartlägga teorin kring ämnet. Tester hargjorts där framtida brukare, projekteringsledare, arkitekt, beställare ochentreprenör har fått genomföra VR-simuleringar. Till simuleringarna haren 3D-modell som anpassats med rum/lokaler i tre olika detaljnivåeranvänts. Efter simuleringarna har testpersonerna intervjuats omupplevelsen och deras tankar om att implementera tekniken.Teori och intervjuer pekar på att VR bidrar till en ökad rumsuppfattning,en bättre känsla av rummets storlek samt ger en bättre förståelse förslutresultatet. VR kan enligt studien användas i flera olika skeden, bådeinternt på arkitektkontoret och som kommunikationsverktyg mot brukare,beställare och andra konsulter.Studien har resulterat i riktlinjer för hur en 3D-modell bör utformas ochhur en VR-simulering kan genomföras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)