Digital onboarding - flipp eller flopp? : Om upplevelsen av onboardingprocessen på distans under pandemin och medarbetarnas organisatoriska engagemang
Sammanfattning: Onboarding är en längre introduktionsprocess som sker i början av en anställning därmedarbetaren socialiseras in i, och får ta del av organisationens mål och värderingar.Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan upplevelsen av enonboardingprocess på distans för de som anställts under pandemin och hur de sedanupplever sitt organisatoriska engagemang. För detta användes en digital enkät somskickades till kommuner och organisationer i Sverige. Enkäten bestod av två delar, enför onboarding och en för organisationsengagemang och genererade 62 svar, där 60användes i analysen. Svaren analyserades genom fyra enkla regressionsanalyser i IBMSPSS Statistics 27, där onboarding användes som prediktor ochorganisationsengagemang som helhet och dess komponenter affektivt-, normativt-ochkontinuitetsengagemang som responsvariabler. Resultatet visade att onboarding pådistans kunde predicera organisationsengagemang som helhet, samt komponenternaaffektivt- och normativt engagemang, men inte kontinuitetsengagemang.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)