”Vi behöver acceptera förändringar och lära oss mer” : En studie om 10 förskollärares uppfattningar om digitalisering i förskolan
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att studera förskollärares uppfattning om digitalisering och digital teknik i förskolan relaterat till den nya reviderade läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019. Frågeställningen undersökte vad innebär digitalisering i förskolan. Metoden som användes var intervjuer och urvalet bestod av tio förskollärare med olika examensår från en storstadsregion. Studiens empiri kategoriserades och analyserades utifrån det sociokulturella perspektivet med övergripande teman såsom fysiska verktyg och verksamhet. Resultatet visade att flertalet av informanterna lyfte fram förskollärarnas kompetens, betydelsen av ändamålsenliga verktyg och kommunikation som centrala delar för digitaliseringen i förskolan. Studien visar att förskollärarna hade olika erfarenheter och uppfattningar om vad kompetensutveckling inom digitalisering innebär. Ett resultat i studien när det gällde ändamålsenliga verktyg var att alla förskollärare nämnde lärplattan som det främsta digitala verktyget. När det gällde betydelsen av kommunikation lyfte förskollärarna i studien fram att den digitala tekniken kan stärka och utveckla språket hos barnen samt främja kommunikationen med vårdnadshavarna. Studien visar även att förskollärare har olika erfarenheter och uppfattningar av digital teknik. Förskollärarnas medvetenhet om förändringen i läroplanen gällande digitalisering varierade i studien. Sammanfattningsvis visar studien att förskollärare har varierande erfarenheter av att arbeta med digitalisering och vikten av kompetensutveckling framstår som angeläget hos förskollärare. Nyckelord: Digital teknik, lärande, kompetens, verktyg och kommunikation.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)