Analys av en analys : Dag Wiréns "analysmetod" och dess adekvans för andra verk av Wirén

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för musikvetenskap

Författare: Per-henning Olsson; [2000]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract Per-Henning Olsson: Analys av en analys. Dag Wiréns "analysmetod" och dess adekvans för andra verk av Wirén. - Uppsala: Institutionen för musikvetenskap, 2000. 60 p. I de flesta större dagstidningarna pågick från jultiden 1956 till våren 1957, en debatt om den nya musiken. Den handlade om att det fanns en klyfta mellan tonsättarna och publiken, och huruvida tonsättarna skulle anpassa sig till publiken eller inte. Medan debatten pågick gav Natur och Kultur med Ingmar Bengtsson som redaktör ut antologinModern nordisk musik, där fjorton tonsättare berättar om sina egna verk. I den ingår en artikel där Wirén har analyserat och skrivit om sin fjärde stråkkvartett. Denna uppsats går ut på att analysera Wiréns analys, att se vilken "analysmetod" han använder. Med analysmetod menas vad han tar upp respektive inte tar upp i analysen. Sedan undersöks om analysmetoden kan vara adekvat för andra verk av Wirén. För att få reda på det, prövas metoden påStråkkvartett nr 3av Wirén. Efter ett inledande avsnitt om Wiréns liv och verk presenteras Wiréns musikaliska stil och värderingar. Vad som finns skrivet omStråkkvartett nr 3handlar följande avsnitt om. Uppsatsens ena huvuddel är analysen av Wiréns analys som går igenom texten del för del. Man kan se att Wiréns analysmetod har sin tyngdpunkt på motivutvecklingen, idéassociationerna. Anledningen är förmodligen att Wirén använde sig av metamorfostekniken när han komponeradeStråkkvartett nr 4, och metamorfostekniken lägger stor vikt just vid idéassociationerna. I analysen finns en avsaknad av harmonisk analys, något som kan bero på att verket närmast är fritonalt, eller att analysen gavs ut för läsare som kanske inte skulle få ut någonting av harmonisk analys. I andra huvuddelen prövas analysmetoden påStråkkvartett nr 3av Wirén. Resultatet blir att analysmetoden i hög grad kan vara adekvat för andra verk av Wirén eftersom den har sin tyngdpunkt på idéassociationerna, något som stämmer bra överens med Wiréns kompositionsteknik, metamorfostekniken. Undantaget för analysmetodens adekvans är avsaknaden av harmonisk analys, vilken gör att man tappar en dimension, harmoniken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)