Konkurrens mellan betaltjänst och gratistjänst för beräkningar av transportutsläpp - En fallstudie på Network for Transport Measures situation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Dagens konsumenter, tillverkare och organisationer ställer allt oftare miljökrav på varor och tjänster som de använder. För att kunna använda argumentet om miljöfördelar från ett företags produkter eller tjänster måste de kunna redovisa miljöeffekterna i processen och hela distributionskedjan. Denna kandidatuppsats undersöker hur en betaltjänst som tillhandahåller beräkningsverktyg för transportutsläpp kan hantera konkurrensen som uppstått från gratistjänster som också tillhandahåller beräkningsverktyg. För att ta reda på detta har vi studerat vilka faktorer som är viktiga för de som väljer betaltjänsten framför gratisalternativet. Kandidatuppsatsen baseras på en fallstudie med en semistrukturerad intervju med representanter för Network for Transport Measures (NTM) och enkäter utförda med användare av beräkningsverktyget. Detta för att studera och analysera hur NTMs organisation är utformad idag samt ta del av användarnas uppfattningar och därefter undersöka hur de bör utforma sin affärsmodell för att utveckla organisationen. Resultatet visar på att faktorer som är viktiga för att kunna hantera konkurrens från gratistjänster och som NTM bör satsa på är: den breda funktionen, kunskap hos interna resurser, enkelhet med användningen, trovärdighet i beräkningsverktyget och de mertjänster som erbjuds. Uppsatsen avslutas med en diskussion om resultatets implikationer där vi ger rekommendationer för hur NTM bör arbeta samt presenterar en lämplig affärsmodell som skall hjälpa företaget att hantera konkurrenssituationen som uppstått. Slutligen introduceras intressanta fält för vidare forskning som har nära anknytning till vår studie som på grund av resursbegränsningar inte genomförts.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)