Skönlitteraturens plats i klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka hur arbetet med skönlitteratur – framförallt högläsning och litteratursamtal - i klassrummet ser ut. Dessutom undersöks det vilken effekt olika metoder av litteraturundervisning har på elevers språkutveckling. För att få svar på syftet så har en fråga stått i centrum: Vad vet forskningen om hur olika former av litteraturundervisning i klassrummet kan påverka barns språkutveckling? Genom att bearbeta en rad olika artiklar från tre olika databaser bestod materialet slutligen av 10 olika artiklar. De 10 artiklarna granskades sedan genom en tematisk analys där det identifierades teman utifrån artiklarnas innehåll. Undersökningen av dessa artiklar visar bland annat att det främst förekommer tre olika sätt att bearbeta skönlitteratur i klassrummet: högläsning, bok-/ litteratursamtal och skönlitteratur som ett medel för att främja skrivandet. Vidare visade resultatet att arbetet med skönlitteratur, i alla de olika metoderna, bidrar till elevers språkutveckling. Dessutom tar resultatet upp andra aspekter som berör arbetet med skönlitteratur i skolan, som nya sätt att arbeta med klassiska metoder eller faktumet att det finns en brist på tid för högläsning i undervisningen. Slutsatsen man kan dra från resultatet är bland annat att det finns flera olika förslag på hur lärare kan modernisera litteratursamtalet. Andra aspekter, som högläsningens plats i klassrummet, diskuteras med min egna profession som utgångspunkt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)