"Det gäller att ha lite fantasi" : En intervjustudie om idrottslärares arbete med integrering av nyanlända elever.

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Ida Mannil; Ida Alé Svensson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka hur idrottslärarna arbetar för att integrera nyanlända elever. - Hur uppfattar lärare i ämnet idrott och hälsa att de arbetar med integrering av nyanlända elever? - Vilka utmaningar finns i att arbeta med integrering av nyanlända elever? Metod Genom ett obundet slumpmässigt och ett handplockat urval genomfördes fyra intervjuer med fyra lärare. Våra intervjufrågor hade en låg grad av strukturering för att kunna ge mer innehållsrika svar. Vi hade frågor förberedda inför varje intervju som leddes av följdfrågor som kunde variera beroende på vem vi intervjuade. Intervjuerna spelades in och transkriberades efteråt och kategoriserades utifrån våra frågeställningar. Som analysverktyg har vi använt oss av begreppet transaktion. Resultat I resultatet framkommer hur intervjuade lärare uppfattar sig arbeta med integrering av nyanlända elever, t.ex genom sänkta krav. Lärarna upplever sig fått lite utbildning från genomförd lärarutbildning i hur de ska arbeta med detta område. Alla lärare nämner överlag samma svårigheter som kan finnas när det kommer till att integrera nyanlända elever och ger flera konkreta förslag på att arbeta för att lösa dessa. Majoriteten av lärarna upplever sig kunna dra fördel av de nyanlända elevernas kunskaper och erfarenheter för att berika sin egen undervisning i idrott och hälsa. Majoriteten ser även idrotten som en positiv arena för integration. Slutsats Studien visar på att lärarna överlag är positivt inställda till integrerande arbete för nyanlända elever i idrottsundervisningen. Det finns flera utmaningar och det kräver tålamod, förståelse och en del fantasi för att arbeta fram lösningar. Bland annat kan olika normer kopplat till idrott som finns bland de olika religionerna, den spridda idrottserfarenheten bland eleverna och språkskillnader vara en utmaning att få alla elever att nå kunskapskraven. Detta kräver att läraren måste tänka om gällande betygssättning och bedömning. Alla lärare påpekar att undervisning saknades kring denna fråga under deras egen utbildning. Lärarna har själva har fått konstruera arbetssätt och testa sig fram, vilket har varit en större utmaning än om de från början haft pedagogiska verktyg från lärarutbildningen att tillämpa i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)