Att vara chef i en Facebookvärld

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Digitaliseringen har bidragit till en ökad tillgänglighet. Det är idag möjligt för chefer att arbeta var som helst, när som helst. Vilka konsekvenser detta bidrar med är ännu ostuderat. Det var därför relevant att intervjua chefer från olika branscher och på så vis ta reda på hur de använder sig av Facebook i arbetslivet. Detta för att se i vilken utsträckning Facebook bidrar till den ökade tillgängligheten. Det blev tydligt i intervjuerna att chefer idag använder sig av Facebook på olika sätt i jobbsammanhang. Vissa använder det för att marknadsföra sitt företag, andra för internkommunikation eller vid rekrytering. Det finns även de som bygger relationer med sina anställda på Facebook, och de som helt väljer att ta avstånd från det. Facebook är ett multifunktionellt verktyg som kan vara användbart för chefer i arbetslivet. Studiens resultat visar att Facebook blivit ännu en kommunikationskanal för chefer som ytterligare bidrar till deras ökade tillgänglighet. Viktigt är dock att poängtera att Facebook inte ensam ligger till grund för detta, snarare digitaliseringen och mobiltelefonen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)