Tjänstekvalitet : En kvalitativ studie om gästers upplevelser under en hotellvistelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Turismvetenskap

Sammanfattning: På en allt mer global och konkurrensutsatt hotellmarknad försöker aktörer att skapa starka varumärken och vinna gästers lojalitet. Men vilka är drivkrafterna bakom valet av boende och vilka attribut avgör vad som ger en tillfredsställd hotellgäst? God tjänstekvalitet har kommit att bli en allt viktigare konkurrensfördel där tjänsteupplevelsen blir en avgörande faktor för kundnöjdheten. Inom ett oerhört subjektivt ämne som kvalitetsuppfattning, fanns det i denna studie en önskan att försöka reda ut vilka faktorer som påverkar kundnöjdheten och vilka attribut som hotellgäster värdesätter och återkommer till. Finns det någon entydig definition av tjänstekvalitet hos hotellgäster eller finns det lika många svar som det finns gäster? Är det dessutom skillnad på tjänstekvalitet mellan hotellkedjor och fristående hotell? Utifrån dessa reflektioner genomfördes kvalitativa intervjuer i fokusgrupper vars frågor baserats på tidigare forskning och teorier kring ämnet tjänstekvalitet. Studiens resultat indikerar att hotellpersonalens uppträdande och närvaro spelar en större roll än vad tidigare teorier betonat. I en allt mer digital värld finner hotellgästen uppskattning och värde i det personliga mötet hos en engagerad personal som kan erbjuda individuellt anpassad service.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)