Tillverkningsföretag och dess förbättringsarbete : En studie om kvalitetsarbete

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Författare: Haris Hadziselimovic; [2022]

Nyckelord: lean; kvalitet; tillverkning; DMAIC; gemba;

Sammanfattning: Kvalitet och hög prestanda är något som alla tillverkande företag strävar efter. Det är något som attraherar kunder och som är en vital del för att företaget inte skall behöva utföra omarbeten på grund av bristande kvalitet. Det är även viktigt för att företaget ska vara konkurrenskraftigt. Bristande kvalitet kräver mycket arbete av företaget vilket gör det extra viktigt med ett kvalitetsarbete som fångar upp de avvikelser som sker och som finner rotorsaken till problemet så att detta inte återkommer. Denna studie utfördes på Volvo Cars i Torslanda och syftar att se över Volvo Cars arbetssätt vid kvalitetsavvikelser. Teorin går igenom aktuella filosofier och ger en förståelse främst inom lean produktion. Den adresserar även vilka verktyg som används inom förbättringsarbeten. Dessa filosofier och verktyg anses vara vitala för att förstå studien. Studien syftar till att undersöka en befintlig kvalitetsavvikelse på ett tillverkande företag där problemet inte kunnat lösas internt. Genom att studera hur företaget arbetar med sitt kvalitetsarbete kommer en fallstudie att göras, samtidigt som det givna problemet kommer studeras och förbättringsförslag tas fram med målet att lösa problemet. Med hjälp av kvantitativa och kvalitativa data, som studerats och analyserats, har ett resultat presenterats där tillhörande förbättringsförslag har tagits fram. Med hjälp av dessa förslag kan företaget ta lära samt utveckla sitt eget kvalitetsarbete. Studiens resultat påpekar att det finns brister internt inom fallföretaget där konflikter uppstår som ett resultat av organisationens brist på utbildning inom personalstyrkan. Som ett resultat av detta är det ingen som är villig att ta på sig skulden av kvalitetsavvikelserna. Största orsaken är att det är tidskrävande och att de metoder och verktyg som är framtagna intern inom företaget inte alltid räcker till. Detta tillsammans med att personalen inte har tillräckligt med utbildning försvårar arbetet med kvalitetsavvikelser samt förmågan att lösa avvikelser likt det studien tar upp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)