Att vakta sin vikt: om hur en patriarkal myt profiteras i bantningsindustrin

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Författare: Susanne Linné; [2001]

Nyckelord: Sociology; Sociologi; Social Sciences;

Sammanfattning: I västvärlden existerar en skönhetsmyt. Denna myt bygger på tanken om att det är en viktig egenskap för kvinnor att vara vackra. Myten reproducerar en ordning grundat på genus där män överordnas kvinnor, ett patriarkalt system. Bantningsindustrin har ett intresse i denna myts upprätthållande då skönhet kopplas till smalhet, vilket gör det möjligt att profitera på kvinnors önskan om viktnedgång. Uppsatsens syfte är att undersöka hur denna myt reproduceras av Viktväktarna och varför. De religiösa undertonerna i bantningen analyseras. Syftet är se hur skönhet, lycka och framgång kopplas till viktnedgång och smalhet. Uppsatsen visar på hur denna myt ses som så naturlig att den inte ifrågasätts. Kopplingen mellan att slank är vacker och vacker är lycklig som en kedjereaktion möjlig att sätta igång genom Viktväktarna enligt deras eget material är vad som kommer läggas tyngden på i denna uppsats. Undersökningens grundperspektiv baseras på synen om en subjektiv vetenskap och metoden som används är retorikanalys. Genom retoriken går det att se på de myter som används som argument för att köpa bantningsföretagets produkter. Undersökningen sker på skriftligt material producerat av det svenska dotterbolaget till Weight Watchers International Inc. Det synligaste användandet av skönhetsmyten som retoriskt knep hittas i före- & efterreportagen. Viktväktarna använder sig även av myten om övervikt som ett "bevis" på dumhet och karaktärsbrist. De har också en syn på att viktnedgång är lätt, men endast med Viktväktarnas beteendemodifierande metod. Viktväktarna har religiösa undertoner i sitt upplägg av kurser och i sitt val av språk i sitt material.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)