Förskollärares syn på barns rörelseaktiviteter i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Abstrakt Enligt folkhälsomyndigheten undersökningar av levnadsförhållanden ”Hälsa på lika villkor” har fetma eller övervikt ökat från 31 procent till 50 procent de senaste 40 åren. Eftersom fetma har skett i hela befolkningen, talar det om att det är förutsättningar såsom den sociala aspekten och ökad aktivitet i vårt samhälle som bör förändras (WHO, 2022).Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska aktiviteter och barns rörelse i förskolan.Den aktuella studien är utfört på kvalitativ metod och är genomfört på tre olika förskolor i Skåne. Fem förskollärare deltog i studien och datamaterial samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Med hjälp av en innehållsanalys analyserades intervjuernas resultat för att upptäcka förskollärarnas syn på fysiska aktiviteter och de påverkar barns rörelse.Samtliga förskollärare betonar att fysisk rörelse är en viktig del i barnets motoriska lärande. Vidare belyser informanterna att deras engagemang och förskollärarens roll påverkar barnets motivation och lust för fysisk aktivitet. Pedagogernas kunskap, utbildning, intresse och deras tolkning av läroplanens strävansmål gällande barns rörelse.Analys av resultat samt diskussion fördes med förankring av Bourdieus teoretiska begrepp habitus och kapital för att svara på studiens syfte och frågeställningar. Studien visar att habitus har en central roll gällande förskollärares tankar om barns rörelse och hur fysiska aktiviteter påverkar barns motoriska utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)