Obemannade butiker: Konsumenters inställning med fokus på teknologiska paradoxer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: I takt med att samhället har digitaliserats har detaljhandeln utsatts för betydande förändring. I Sverige har de obemannade butikerna ökat och spås bli fler framöver. Framväxten av tekniker som digitala betalnings- och identifieringsmetoder ligger till grund för detta. Samtidigt har totala antalet butiker minskat i gles- och landsbygdsområden. Ett sätt att bryta denna trend är genom obemannade butiker. En framgångsrik etablering av obemannade butiker på marknaden beror på hur konsumenterna mottar affärsmodellen. Forskning i området har funnit ett flertal faktorer som påverkar konsumenternas inställning. Däremot saknas djupgående inblick i konsumenters motivationer och perspektiv. Syftet med denna studie är att bidra till en djupare förståelse av konsumenters inställning vilket kan ge värdefulla insikter kring obemannade butikers för- och nackdelar samt identifiera eventuella förbättringsområden. Studien har utfört sex semistrukturerade intervjuer vars intervjufrågor förankrats i Technology Acceptance Model(TAM) och Technology Readiness (TR). Det empiriska materialet analyserades tematiskt enligt en teoretisk top-down strategi. Den valda teoretiska utgångspunkten var Mick & Fournier (1998) åtta centrala teknologiska paradoxer. Under analysen identifierades fyra paradoxer i respondenternas inställningar: kompetens/inkompetens, effektivitet/ineffektivitet, skapa/uppfylla nya behov och assimilering/isolering. Studiens resultat kan användas för att skapa en bättre kundupplevelse samt integrera tekniken på ett sätt som motsvarar konsumentens förväntningar. Samtidigt står framtidens obemannade butiker inför flera utmaningar, däribland att lösa den upplevda bristen på hjälp och avsaknaden av interaktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)