Organisering och utmaningar för lärande – Ett småföretag i IT-branschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att studera och analysera förutsättningar för lärandet och utma-ningar med att utveckla medarbetare för ett småföretag inom IT-branschen. Teori/Tidigare forskning: Kompetenta medarbetare är en av de viktigaste resurserna för or-ganisationer. Hög konkurrens och snabb teknisk utveckling är framträdande utmaningar för lärande i kunskapsintensiva verksamheter. Tidigare forskning är främst inriktad på stora före-tag, men eftersom majoriteten av svenska företag är småföretag avser vi undersöka vilka ut-maningar kunskapsintensiva småföretag upplever i arbetet med att utveckla de an-ställda. Ellström & Nilsson (1997) beskriver hur interna och externa faktorer fungerar som drivkrafter för kompetensutvecklingsinsatser. Hur ledningen tolkar faktorerna har påverkan på hur lärmöjligheter skapas (Zhang, Macpherson & Jones, 2006). Centrala teorier som vi an-vänder som analysverktyg har fokus på lärstrategier, formellt-, icke-formellt- och informellt lärande samt distinktionen mellan utvecklings- och anpassningsinriktat lärande. Metod: Då syftet med studien är att undersöka organisering och utmaningar för lärande valde vi en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Medarbetarperspektivet undersökte vi genom en fokusgruppsintervju med uppföljningsintervjuer för att få inblick i deras normer, strukturer och utmaningar för lärandet. Semistruktrerade intervjuer med företagets två delä-gare och rekryteringsansvarige tillför studien ett ledningsperspektiv. Resultat: Lärandet i fallföretaget präglas av branschens normer, där certifieringsskrav från leverantörer och kunder gör att självstudier och utbildningsinsatser blir ett formellt lärande. Vidare visar resultatet hur lärandet förändras i takt med att de anställda avancerar inom före-taget, då informellt lärande blir alltmer avgörande. Företagets projektbaserade arbetsorgani-sation möjliggör interaktion och kunskapsdelning. Detta gör att icke-formella och informella lärstruktrer genomsyrar organisationen där interna dokument, personalmöten, mailstrukturer och IT-testmiljöer möjlighet för att hantera arbetets utmaningar. Tidspress, ständiga produkt-uppdateringar och krav på ett kontinuerligt lärande innebär utmaningar både på en organisato-risk och individuell nivå. Förutom en teknisk kunskap krävs ett utvecklingsinriktat lärande vid avancemang i företaget. Det visar sig att fallföretaget i sin satsning på lärande och i sin ar-betsorganisation skiljer sig från normen i branschen då de anställda arbetar i projektgrupper vilket skapar förutsättningar för interaktion och lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)