Erfarenhetsåterföring mellan olika aktörer inom byggbranschen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Sammanfattning: Erfarenhetsåterföring är ett viktigt verktyg för att kunna spara tid, pengar och att utveckla byggbranschen. Företagen vet om detta, men trots dessa viktiga fördelar tillämpas det sällan, där tidigare studier har visat att det beror bland annat på tidsbrist och dåligt engagemang.  Studien görs i samarbete med ett företag som är industriella byggare. Detta företag samt andra entreprenörer företaget samarbetar med används som referensobjekt.    Syftet med studien är att belysa vikten av ämnet och vilka vinningar ett företag kan få när de tillämpar erfarenhetsåterföring. Samt analysera hur erfarenhetsåterföring fungerar i samverkan mellan olika aktörer där man med hjälp av teori från produktionsindustrin kan tillämpa olika tekniker för att reducera slöseri och fel.   Studien använder sig av fyra stycken metoder för att samla in data, dessa är enkäter, intervjuer, observationer och en litteraturstudie. Dessa metoder har samverkat till ett resultat som visar att olika entreprenörer tycker att erfarenhetsåterföring ska tillämpas. Alla deltagare i studien anser att det finns vinningar inom tid och ekonomi genom att använda sig av det. En förklaring till att det inte tillämpas är att det inte finns tid. Vilket i sin tur är något paradoxalt, eftersom du sparar tid. Det visade sig även att i samverkan så delar inte alltid aktörer med sig av erfarenheter eftersom det kan finns ekonomiska vinningar med att behålla viss information för sig själv, där även effekter av ÄTA-arbeten kan motverka att det inte tillämpas.   Erfarenhet är dyrköpt och den blir heller inte billigare i en konservativ bransch. Men det finns hopp, människorna i branschen vill ha förändring. Det finns redan existerande hjälpmedel att tillhandhålla, dessa är Lean Production, kvalitetssystem och att arbeta mot en processorienterad organisation. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)