Visit Swedens marknadsstrategier : En kandidatuppsats om Visit Swedens val av internationella marknader jämfört med de regionala DMO:s prioriteringar

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Turismvetenskap

Sammanfattning: Huvudsyftet med denna uppsats är att förstå vad det finns för olika prioriteringar bland Visit Sweden och de regionala DMO:s när det kommer till en inriktning av den inkommande internationella turismen till Sverige. Vidare är vårt delsyfte att ta reda på hur samarbetet mellan Visit Sweden och de regionala destination managementorganisationer, s.k. DMO:s, förhåller sig och hör ihop med varandra. Vi har använt oss utav kvalitativ metod med olika former av intervjuer från de utförda intervjuerna med Visit Sweden och det regionala DMO:s samt även textmaterial från Visit Swedens webbsida. Teorierna är vetenskapliga artiklar som vi anser anknyter till det valda ämnet samt den insamlade empirin.  I resultaten utifrån den insamlade empiri framgår det att Visit Sweden inte ser själva att de väljer specifika marknader, men att de erkänner att de väljer fokusmarknader när det gäller de olika länderna. Visit Swedens val handlar bl.a. om de ser en potential att resenärer i respektive länder vill besöka Sverige. Detta kan ändras över tid beroende på interna och externa faktorer. De utgår främst utifrån deras målgrupp den Globala resenären som enligt deras marknadsanalyser kan appliceras på flera olika länder som inte ingår i deras fokusmarknader. Det som också styr deras val av marknader och marknadssegment är deras ägare svenska staten och svensk turism AB, men också olika turismaktörer såsom små och stora, som t.ex. hotell som efterfrågar att få hjälp med marknadsföring gentemot internationella turister. Gällande hur de regionala DMO:s prioriteringar ser ut i förhållande till Visit Sweden kan vi konstatera att de flesta prioriterar likartat i förhållande till Visit Sweden. Däremot ser vi ett mönster då de regionala DMO:s som inte delar samma val av fokusmarknader väljer att marknadsföra sig på andra sätt. Detta görs trots det finns en möjlighet för samarbete med Visit Sweden även om fokusmarknaden inte är densamma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)